Simpelt og effektivt: Sådan sliber du din vinkel

Simpelt og effektivt: Sådan sliber du din vinkel

Det er langt fra alle selvstændige og virksomheder, der har råd eller lyst til at ansætte dedikerede tekstforfattere eller copywriters. Det er en nem opgave selv at løse, når det prioriteres, hvad pengene skal bruges på. Men én fejl går igen, når tekstforfatningen udføres af virksomhedens blæksprutte. Din vinkel bliver mudret og uklar.

Det har intet med inkompetence at gøre. En lidt rodet tekst kommer oftest af at have for meget på hjerte. Derfor er et lille fif til at filtrere de mange ting, du gerne vil fortælle, guld værd for firmaets tastaturkriger. Amatør som professionel. Jeg kommer ikke med en stor, forkromet teori eller avanceret fremgangsmåde til at skrive indhold.

Det er derimod et lille, men effektivt, råd fra første semester på journalistuddannelsen, jeg gerne vil hive op fra skoletasken. På trods af fire år på skolebænken er det fortsat den teknik, jeg bruger flittigst i mine skriverier som selvstændig. Ja, faktisk også i mine videoredigeringsopgaver.

Vinkelsætningen. Det er det mest basale og effektive stykke værktøj i kassen. Idéen er, at du på den måde beslutter dig for, hvad dit indhold skal handle om – og kan bruge din vinkel som rettesnor gennem hele teksten. På den måde afviger du ikke fra det, du satte dig ned for at skrive. 

Den helt korte forklaring er, at du færdiggør sætningen “Jeg vil fortælle, at..” – og lige præcis på den måde. Ikke noget med at ville fortælle om noget. Og den skal stå klart og skarpt, før du begynder at skrive løs eller redigere. Så er det ligegyldigt, om du placerer vinkelsætningen på en lap papir over skærmen eller øverst i pressemeddelelsen, eller hvad end du sidder med. Bare du hele tiden kan kaste et hurtigt blik over din vinkel.

Som eksempel smider jeg lige min vinkel til det indlæg, du læser lige nu. Ja, jeg ved det. Mega meta.

Jeg vil fortælle, at en vinkelsætning er et godt værktøj til at forstærke virksomheders budskaber.

Selvom det lyder ret simpelt, er der et par vigtige aspekter at bide mærke i. For det første er vinkelsætningen skrevet uden brug af og. Det er ellers helt lovligt at bruge på journalistuddannelsen – især til større opgaver. Men viger du udenom muligheden for på den måde at tilføje en ekstra vinkel, bliver dit budskab meget skarpere. Havde du smidt et og ind før, så gem den afsluttende del af vinkelsætningen. Brug den så til et nyt blogindlæg eller en ny video.

Jeg har også prøvet at involvere en målgruppe i vinkelsætningen. Det er ikke et krav – men to fluer med ét smæk i min verden. En let påmindelse om målgruppen tvinger dig til at skrive til en bestemt gruppe mennesker på en bestemt måde. I dette tilfælde skriver jeg til ejere af små virksomheder eller ansatte, der jonglerer flere bolde.

Lad dette lille tip være dit første skridt mod bedre indhold – og en skarpere vinkel. Smæk en post-it på toppen af skærmen, og hold fortællerlysten i kort snor. Det er bedst for afsender og læser.


Af Kasper Ørkild