Pressemeddelelser

pressemeddelelser [ˈpʁasəˈmεðˌdeˀləlsər]

Det klassiske værktøj til at nå medierne er pressemeddelelser. En god pressemeddelelse åbner døren på klem og skaber kontakt til medierne og journalisterne. Den kan gøre arbejdet lettere for skriverkarlen og skabe opmærksomhed for personen eller virksomheden, der er afsender.

pressemeddelelser ikon pressemeddelelse

Det skal gerne være til fordel for både afsender og modtager.

Derudover kan en pressemeddelelse udformes på alverdens forskellige måder. En skæv tilgang skiller den ud og forbedrer chancerne for omtale. Det kan for eksempel være en videobid, der introducerer historiens hovedperson – og kan benyttes frit af medierne. På den måde får de mere ud af at bearbejde din historie.

En pressemeddelelse fra Ordkild udarbejdes helt konkret på følgende måde:

  • Vi tager en indledende snak om de mulige vinkler på historien, du kommer med. Når vi er enige om det, kan vi gå videre til at udarbejde materialet. Her beslutter vi os også for afsenderne – altså hvilke medier – der skal på.
  • Spørgeplan forberedes forud for et interview med kilden eller kilderne, der skal citeres i pressemeddelelsen.
  • Pressemeddelelsen udarbejdes, og der sendes et udkast. Efter godkendelse og arbejdet med eventuelle sidematerialer sendes nyheden ud til de aftalte medier.
  • Efter et aftalt tidsrum scannes der efter medieomtale. Det danner baggrund for, om der skal foretages en ændring af vinklen og en ekstra udsendelse af pressemeddelelsen.
  • Endnu en scanning redegør for medieomtalen.

En pressemeddelelse kan også bruges som nyhedsindhold eller blogindlæg på egen platform. Dermed er der fuldt udbytte af arbejdet, da materialet kan danne grobund for organisk trafik til jeres hjemmeside.

Du vil sende pressemeddelelser ud – men har du historien?

Alle virksomheder har interesse i at få omtale. Men det er klar fejl, når udgangspunktet er, at navnet skal i avisen – og så må vi finde ud af, hvad vi skal gøre for det. Der er det allerbedst at bruge tiden og kræfterne på en godt forfattet annonce eller advertorial.

Pressemeddelelsen skal bruges, når der er en god historie i jeres rækker. Det spilder hverken jeres eller journalisternes tid, og det giver de bedste resultater. Det kan både være en solstrålehistorie, som skaber glæde og grin hos læseren. Men en fremragende historie er også et kritisk udsagn eller en kritik af et fænomen, en institution – eller noget helt andet. Det vigtigste er, at jeres stemme har noget reelt at sige, så medierne ikke modtager en lille virksomhedsprofil forklædt som en nyhed. Den ryger direkte i papirkurven.

Derfor vil vores oplæg altid indeholde en indledende samtale om jeres historie. Hvis I ikke har den, så leder vi efter den. Har I allerede noget i tankerne, så arbejder vi ud fra det. Som udgangspunkt går vi ikke til tasterne, før historiens udgangspunkt er diskuteret.


I tvivl om jeres muligheder? Få 30 minutters gratis vurdering af jeres pr-potentiale


Vi har arbejdet med en række forskellige virksomheder med hver deres mål pr-mæssigt. Her følger et udvalgt udsnit af nyheder, der er blevet til på baggrund af pressermeddelelser og PR-indsatser fra Ordkild.

SaaS-virksomheden ExamCookie fik en god, lang omtale i det lokale dagblad – Nordjyske – umiddelbart efter deres opstart. Derudover blev medstifteren Morten Claudius også citeret hos TV 2 Nord. Det resulterede i henvendelser fra skoler og personer, som ExamCookie ikke havde held med at komme igennem til tidligere.

“Samarbejdet har været super professionelt, og når vi har haft spørgsmål eller ideer, får vi altid hurtige og ærlige svar. Ydermere har de løbende holdt sig opdateret med nyheder inden for vores område for altid at stå klar med den nyeste viden inden for emnet. Jeg kan kun give de varmeste anbefalinger til Ordkild,” fortæller Morten Claudius.

Ved etableringen af Nørreålav stod Ordkild for at få ordet ud om foreningens tilblivelse. Det blev til omtale i Landbrugsavisen og flere artikler i Viborg Stifts Folkeblad samt ugeaviser i området. Efter PR-indsatsen blev Nørreålav oprettet, og de kæmper fortsat de tilstødende lodsejernes sag hele vejen fra Viborg til Favrskov Kommuner.

Ved EyeGardens opstart var der behov for PR for at sprede ordet om de levende vægge med monitorering af indeklimaet. Her var TechSavvy Media det oplagte medie, da de skriver om tech og startups. I skrivende stund nærmer artiklen sig 300 delinger, og EyeGarden mærkede straks en øget interesse.

EyeGardens koncept blev også skildret i et indslag på TV 2 Nord og to forskellige artikler for NORDJYSKE Medier – en artikel i dagbladet samt en i deres digitale Plus-univers. Dermed ramte EyeGarden bredt – altså både i iværksættermiljøet samt hos de lokale medier, som dækker virksomhedens geografiske placering.

Læs vores indlæg om pressemeddelelser: