E-bog eller whitepaper

e-bog [ˈeˀˌbɔˀw]

Har du besluttet dig for at skrive en e-bog eller et whitepaper for at udbrede din eller jeres viden, så står vi klar med en skræddersyet plan til at udforme det rette stykke indhold med grobund i din specialiserede viden. Det er en fantastisk måde at skabe sig et navn i en branche eller et fagområde på.

En e-bog kan bruges på et hav af forskellige måder. Mange bruger det som et undervisningsværktøj, mens endnu flere giver den gratis ud som en del af en content marketing-strategi.

Du kan også tage det store skridt og satse på at sælge din e-bog. Det kræver især et aktuelt, interessant og efterspurgt emne, som forbrugerne – ofte erhvervsfolk – kan bruge. I enhver branche er der en person, som har kastet sig ud i en e-bog, som vedkommende tjener penge på. Det handler først og fremmest om at være ham, der skiller sig ud gennem et stykke veludført arbejde, som læserne anbefaler og taler om.

Har du tænkt dig at bruge din e-bog i en marketingstrategi, så er vi nok ude i content marketing eller inbound marketing. Her har Ordkild også en del erfaring, som uddybes nedenfor.

Har du tænkt dig at skrive en e-bog, som skal bruges i undervisningsøjemed eller om et mere kommercielt produkt, så behøver du ikke at læse videre. Så skal du derimod kontakte os.

viden – en Hjørnesten i content marketing

Content marketing kan være mange ting. Men det handler dybest set om at markedsføre sig selv eller sin virksomhed på indhold – som det fremgår at begrebet. Det sker oftest gennem e-mails, blogindlæg, whitepapers og e-bøger, der formidler viden til læseren.

content marketing ikonOrdkild tilbyder at være en fast bestanddel af jeres content marketing-strategi. Sammen arbejder vi med at finde vinkler og viden, som formidles på den bedst mulige måde.

Blogindlæg har længe haft et slags amatørstempel på sig, og der er ofte en negativ klang omkring begrebet. Men det kan reelt være det samme som en redaktionel artikel.

Bruger en virksomhed sin blog ordentligt, så kommer der indhold ud, som er mere end tomme ord og salgstaler. Der kan være historier, perspektiver og indslag fra andre end jer og jeres ansatte. Snak med en interessant person i jeres branche, og skab en værdifuld historie ud fra det. På den måde bliver blogging til meget mere.

Vil du gerne skalere indholdsmængden mere på de enkelte elementer, så er det oplagt at forfatte et whitepaper. Det ligger lidt mellem et blogindlæg og en e-bog og kan minde om en slags online brochure. Men den vigtigste forskel fra brochuren er, at et whitepaper kommer med noget kontekst til læseren.

Det stykke indhold med mest kvalitet er dog en e-bog. Det giver masser af information, viden og teknikker videre til læseren, som kan suge noget af jeres viden til sig. Men det kræver meget information og viden at forfatte en e-bog. Derfor øges kvaliteten oftest ved at finde relevante kilder og gode interviewpersoner, som kan bidrage til bogens tilblivelse.

content marketings stærke lillebror

Inbound marketing er en slags lillebror til content marketing. Bannerførerne og opfinderne af den metodik er amerikanske HubSpot. I denne gren af content-universet kobles indholdet sammen med automation og såkaldte leads. Her veksler vi også mellem såkaldt gated og open-access indholdAltså om du sender dine informtionsrige gloser åbent ud til folket eller kræver en e-mail for at tilgå det.

I inbound kommer nyhedsbreve og andre slags e-mails dybt ind i strategien, som vigtigst af alt handler om at uddanne og lære fra sig, når du sender vise ord ud til målgruppen. Det giver en stærk følgeskare, når du sender relevant indhold ud til de perosner, der allerede har vist interesse for emnet.

Som inbound-certificeret indholdsskaber er det oftest rettelinjerne og idéerne bag denne metodik, som Ordkild arbejder efter på content marketing-siden. Certificeringen kommer gennem mange timers online kursus i inbound marketing fra HubSpot. Her er seminarer nemlig deres fantastiske indhold som led i en effektiv inbound-strategi.

Læs vores indlæg om content marketing: