Derfor hader jeg SEO

Derfor hader jeg SEO

Okay, overskriften har måske fået lidt journalist-stramning. Men en konstant kamp mellem det gode indhold og søgemaskinens algoritmer har længe været tekstforfatterens udfordring. Som indholdsskaber i en content marketing-strategi er der samme bekymringer – og mange valg at træffe. Derfor slår jeg altid et slag for bedre historier og mindre fokus på de tekniske SEO-aspekter.

For år tilbage handlede SEO-tekster om at skrive det præcise søgeord. En høj rangering på søgeresultaterne krævede et stærkt fokus på den måde, målgruppen søgte på. Det vil sige, at vi arbejdede med søgeord som maskot kostume, selvom orddelingen var helt skæv. Altså var det korrekte at skrive maskotkostume. Det betød, at den rette måde at stave og skrive på blev tilsidesat af Googles brugere.

Det har heldigvis ændret sig. Søgemaskinerne er blevet klogere, og algoritmerne gør op med lige præcis dén problemstilling. Men der er stadig elementer af søgemaskineoptimeringen, som ikke stemmer overens med godt indhold. Der er ofte mere fokus på søgeordets tæthed end det budskab, som indholdet bringer.

Derfor har jeg altså et anstrengt forhold til søgemaskineoptimeringen, selvom jeg også arbejder hårdt på at komme til tops på søgeresultaterne.

Indhold får førsteprioritet i min SEO-strategi

Når jeg udarbejder blogindlæg, on-page whitepapers eller andet indhold, som skal findes gennem søgemaskiner, prøver jeg at arbejde med at optimere indholdet, før Googles algoritmer tilfredsstilles. Det handler altså først og fremmest om at skrive det skarpe indlæg med masser af viden, før vi diskuterer SEO-aspektet af et indlæg. Jeg argumenterer altid med, at det ikke nytter noget at blive fundet højt på et søgeresultat, hvis gæsten hurtigt klikker sig videre uden at læse i bund. Der vil jeg hellere have få organiske gæster, der læser sig helt ned til footeren, end jeg vil have mange besøgende, der læser tre sætninger og hurtigt tager flugten.

Det er et konstant spørgsmål om, hvad vi burde sætte målene efter. I mine øjne er en unik besøgende, der hurtigt er videre, nyttesløs. Det viser en svaghed i dit indhold. For de fortrød tydeligvis det klik, de netop kastede i din retning. De var blevet lovet mere af søgemaskinen.

I samme boldgade bør der være mere fokus på en god overskrift end en SEO-mæssig korrekt H1’er. En æggende overskrift tiltrækker læsere, og det bør ikke fravælges til fordel for et long tail-søgeord som ren overskrift. I den perfekte situation kan begge dele kombineres – men der bør i min verden være fokus på det spændende og kreative.

Fantastisk indhold går også meget længere end søgeresultater. Kommer vi helt op og ringe, så kommer delingerne på de sociale medier, som er guld værd. Det er meget bedre end en reference eller henvisning. En deling af ens indhold er den ypperste blåstempling. De giver dig besøgende, der allerede har et godt indtryk af dig, fordi deres forbindelse anbefaler det indhold, du har skabt.

Folk linker også helst til fantastisk indhold – og links er trods alt grundlæggende for din søgemaskineindsats. Så i sidste ende burde du optimere dine evner til at levere de gode gloser med perfekt kontekst.

Du kommer aldrig til det punkt, hvis du bliver Google-algoritmernes slave og opfylder deres krav bare for at opfylde dem. Derfor vil jeg hellere findes af de få, der bliver hængende og de imponerede, der deler.

Den gyldne middelvej til SEO med Brian Dean

Jeg kan måske være lidt firkantet i min holdning til det her emne. Men der er en gylden middelvej, som er ideel at følge. Brian Dean fra Backlinko er en stor guru inden for SEO-verden, og han slår et slag for det gode indhold. Han arbejder med den filosofi, at et stykke indhold skal gå i dybden med et emne og arbejde med kontekst, så brugerne kun skal bruge ét klik for at få alt information, de søger. Backlinkos analyser viser, at det er den rette vej at gå for at komme til tops på søgeresultaterne i det store billede.

Det kræver dog lidt SEO-teknik at fortælle søgemaskinen, at man har skrevet sig helt i dybden. Her går han på kompromis med mine pointer, men det er en god måde at kombinere solidt indhold med søgemaskineoptimering. Derfor vil jeg runde af med kraftigt at anbefale Brian Deans SEO-filosofier. Og dermed har han fået et link til gengæld for at forfatte godt indhold.


Af Kasper Ørkild