Derfor er jeres regnskab en god nyhed

Derfor er jeres regnskab en god historie

Er du typen, der smider en hurtig underskrift på årsrapporten og lægger den i skuffen? Så skal I måske overveje, om der er en god historie mellem de tal, som revisoren sender i jeres retning. For der er mange relevante medier derude, som hungrer efter det, der bliver skrevet mellem cifferlinjerne.

Det er sådan set ligemeget, om der er plus eller minus på bundlinjen. En god historie skal ikke nødvendigvis være positiv. Og du skal ikke være bange for at skabe opmærksomhed på baggrund af en hård tid i virksomheden.

Mange organisationer er hunderæd for nyheder om dårlige regnskaber. Men hvis man selv formidler de forringede tal, har I mulighed for at sætte et præg, en forklaring eller måske en vinkel på historien.

Det er selvfølgelig interessant, hvis I har firdoblet resultat siden sidste årsrapport. Men det er også spændende, hvis I er gået tilbage grundet ændringer på markedet eller noget helt andet. Måske er omsætningen faldet, men I tjener flere penge. Overvej især, om jeres regnskabs konklusioner dækker en større tendens i branchen og ikke bare faktorer gældende for jer.

Hvis bare I er gode nok til at kommunikere historien bag tallene, så er der potentiale. Især med det rette medie.

Næsten alle brancher har nemlig fagmedier. Aviser, nyhedsbreve, magasiner. De skiller – sjovt nok – sig ud ved at være ret så nørdede og vildt fokuserede på et fag eller en branche. Det går fra de helt små med et få tusinde læsere til de store af slagsen som Ingeniøren. Hvis I kan finde jeres perfekte branchemedie – eller flere af chancen – så har I dermed en platform til regnskabshistorien.

Alle store virksomheder med en god kommunikationsafdeling sender regnskabshistorier ud til medierne. Men det er også en god idé som mindre virksomhed, hvis der er noget reelt at fortælle. Tal er fantastiske til at understøtte en historie, og et regnskabs udsendelse kan både fungere som krog og anledning til en artikel.

Især erhvervs- og fagjournalister klynger sig til regnskaber, økonomisk udvikling og markedstendenser mere end nogen andre. Det er meget, meget bedre end de generiske og ligegyldige produktnyheder, som fylder redaktionernes mailbokse dag ud og dag ind. Måske er jeres nye produkt interessant for jer – men for andre er det bare reklame.

Så kig på jeres tal. Bundlinje, toplinje – og alt derimellem. Overvej, om der er noget spændende at fortælle. Noget, som branchen finder interessant. Så gør I allerede meget mere end konkurrenterne på pr-siden.


Af Kasper Ørkild